Țarcurile imită pe cât posibil habitatul natural al fiecărui animal. Cuşca se foloseşte drept sufragerie sau dormitor, adesea chiar birou.
Fetele şi-au ales cuşca şi țarcul din mijloc, copacii de-aici au ramuri solide pe care locatarii anteriori stăteau tolăniți la soare toată ziua.
Toate
cuștile au ceas deşteptător.
Şi,
pentru că amândouă dorm acum, să ne apropiem cu ochi uriaşi de tarsieri. Una
are părul roşu, ondulat şi obrajii pufoși. Dacă i-ar mângâia cineva fața, n-ar
face decât să-i întindă şi mai mult lacrimile. Cealaltă are părul alb,
strălucitor şi ochii de o culoare albastră, sticloasă, două globulețe cu câte
un castel cochet în pupilă. Acum să-i închidem ochii. Nu e bine să te uiți atât
de mult în visele cuiva.
Dacă
trezeşti pe cineva brusc dintr-un vis, nu mai găseşte drumul înapoi decât prin psihoterapie.
Și nici atunci nu are garanția că se întoarce acasă. E foarte posibil să rămână
blocat la jumătatea drumului.
Să
lăsăm, deci, fetele să doarmă. Abia le-am primit, încă mai miros a nou. Să le
lăsăm, deci, să doarmă și, în timpul ăsta, să ne gândim la un nume potrivit
pentru fiecare.
— Mâine nu mă
mai duc la şcoală.
Părul
Lunii o ascultă cuminte pe Sabina, care îi piaptănă părul cu peria de păr pe
care o uitase mama pe frigider, una cu dinții în toate direcțiile. Mai uitase o
pereche de pantofi, pe care Sabina îi încălțase, apoi pocnise din călcâie de
trei ori, cum o văzuse pe maică-sa făcând de atâtea ori. Mama se învârtea pe
loc, pocnea din pantofi și din degete, pufnea din buze, dar timpul nu se dădea
înapoi, iar ea tot era în întârziere, şi dacă o mai ținea aşa, urma să fie dată
afară. Pentru că Sabina nu putea să mănânce fără mama.
După
ce lasă peria pe covor, Sabina muşcă dintr-un croissant cu ciocolată. Se pare
că Ursul Polar nu le mâncase pe toate, cum prevăzuseră tarsierii. El preferă
altceva.
Râsetele
Sabinei ne deranjează cel mai mult. Deschide şifonierul, face reverențe în fața rochiilor, a fustelor şi a bluzelor, şi toate încep să chicotească. Trosnesc
rafturile, cad umerașele, se prăvălesc unele peste altele, toate ajung pe
podea, bătând cu nasturii, cataramele, curelele, florile creponate, jupele, manşetele
în parchet, încercând să se oprească din râs.
Şi
fetele nu au obiceiul să strângă în urma lor. Mai ales fetele care nu au mamă.
Părul
Lunii aude un fâşâit, apoi niște strigăte de sub haine; rochiile se zvârcolesc,
dantela face valuri. Unul dintre pinguinii pe care noi i-am trimis la spionat
s-a rătăcit.
Prin
întuneric, de sub podea, o zărim pe Părul Lunii apucând-o de mână pe Sabina. Văzul
tarsierilor este excelent.
— Nu veniți pe la noi?
Pinguinul
face, în fața lor, o plecăciune. Părul Lunii clipește des, de parcă încearcă
să-l prindă în ochii ei de sticlă umplută cu apă.
— Astăzi nu mă
duc la şcoală, spune Sabina.
Apoi
trage de sub grămada de haine prăvălite din șifonier o rochie nouă, cu pinguini
brodați, pe care i-a luat-o tatăl ei, să n-o mai vadă bosumflată iar.
Ce înveți înainte să intri într-un habitat natural, adică într-o grădină zoologică
sau un adăpost pentru animale, este că fiecare specie supraviețuiește numai pe
spinarea alteia.
Există
o specie de plantă agățătoare undeva, departe, într-un colț de lume, care se
urcă pe copaci până îi sugrumă. Din ei rămân un fel de stâlpi goliți pe
dinăuntru, ca nişte fântâni secate. Sau clopotnițe, dacă vreți. Acolo trăiesc
tarsierii.
Noi
ieșim noaptea la vânătoare, așa că ziua stăm de pază.
Uitați de Gremlins, tarsierii sunt adevărații spiriduşi. Şi-i veți găsi numai în
mijlocul naturii, adică o grădină zoologică sau un adăpost pentru animale.
Fiecare casă trebuie să aibă spiriduşii ei. Fiecare specie supraviețuiește pe
spatele altei specii.
Părul
Lunii stă dreaptă în mijlocul țarcului, pe o movilă de rochii, fuste şi bluze
acoperită cu iarbă. Sabina o piaptănă. Când se mişcă, părul ei roşu scapără,
ceea ce este foarte supărător pentru ochii tarsierilor.
„Mergem
azi la pinguini?”, îi zice Părul Lunii.
— Eu nu merg
nicăieri unde e şi Ursul Polar. Şi nu mă duc la şcoală, spune Sabina.
„Ba
te duci.”
— Ba
nu mă duc! Fac ce vreau eu în casa asta!
Când
țipă, peria din mâna ei trage de o şuviță albă din Părul Lunii. Mama Sabinei
avea părul aproape la fel de alb. Şi se îmbrăca mereu în alb. Avea o grămadă de
costume şi de rochii, cu volane sau fără, cu broderii sau paiete, toate albe.
Niciun strop de culoare nu găseai pe ele. Până şi ceasul mic de la încheietura
ei era alb.
— Şi poți să iei ceasul, mie nu-mi mai trebuie.
„Nici
mie.”
Șuvița albă din Părul Lunii s-a zburlit ca un pinguin spion.
— Ce,
mă obligi tu? Mai bine stai pe canapea! Altceva nu ştii să faci în casa asta.
Sabina
își freacă pleoapele înroșite. Poate că încearcă să și le închidă ca să adoarmă.
Nu prea ne dăm seama. Poate că încearcă să şi le închidă de tot.
Avantajul
locuirii într-un copac gol, cu multe crăpături: dacă eşti atacat, ai o mulțime de ieşiri. Pentru că, dacă există o crăpătură undeva, înseamnă că pe acolo
poate pătrunde lumina. Am auzit noi chestia asta într-un cântec pe care îl
punea des tatăl Sabinei. Casa asta e plină de crăpături, dar sunt toate ocupate
de tarsieri.
Noaptea,
ne apropiem de fete, care dorm îmbrățișate.
Părul
Lunii are părul alb şi lung până la coapse. Ne-a şoptit că pe cutie scria că
are alt nume, dar noi i-am spus că de-acum o va chema Părul Lunii. Are ochii
albaştri şi mari, sticloşi, aşa cum au început să devină şi ochii Sabinei. Cred
că s-au luat una după alta. Dorm amândouă cu pleoapele închise pe jumătate,
ceea ce le face mai uşor de desfăcut.
Lucrurile
pe care le visează Sabina nu sunt înregistrate de aparatul pe care l-am adus să
le filmeze noaptea, când noi suntem plecați la vânătoare. Dar noi am văzut pene
albe căzând peste Sabina în realitate, în timp ce ea dormea în pat, cu Părul
Lunii în brațe. Poate că erau fulgi din pernele cu care se bătuse mai demult cu
tata, înainte de culcare. În timp ce mama pregătea cina.
Ursul
Polar are o burtă uriaşă. Oricine îşi poate ascunde secretele în ea. Au încăput
acolo chiar şi scrisorile mamei. Aşa că Sabina a făcut o crăpătură în burta
lui, a scos scrisorile alea şi a îngrămădit acolo foile ei, pe care şi-a scris
visele. Pentru că numai așa câștigi încrederea cuiva. Numai după ce-i
povesteşti viaţa ta.
Dar
nu povesti oamenilor viața ta. Oamenii trebuie supravegheați tot timpul. Nu
sunt în stare să țină secrete. Uită ce au citit, sau nu au timp să-ți răspundă,
ba îți uită chiar și vocea. În scurt timp, vei simți că ai răguşit.
Pentru
că o supraveghem zilnic, Sabina nu vorbeşte cu Părul Lunii despre lucrurile
care i se întâmplă. Nu-i vorbește nici măcar despre lucrurile care nu i s-au
întamplat încă.
Uneori,
când stă tolănită în curte, la soare, de pe movila din afara țarcului, o
priveşte o pasăre albă, cu o crească ridicată, orbitoare. Rămân amândouă
nemişcate, uitându-se țintă una la alta. Când Sabina îşi mută privirea sus,
deasupra Egretei Albe, îi vede umbra, dar nu e chiar umbra păsării, ci un fel
de reflexie, ca şi cum pasărea se oglindeşte într-un geam din cer, dar nici
aşa, pentru că pare un alt corp, doar că mult mai uşor şi transparent şi
cenuşiu.
E
ca şi cum Egreta Albă a aterizat atât de brusc, încât i-a rămas în urmă
sufletul.
Tata
sforăie cu gura deschisă pe canapea. Tata se îneacă şi tuşeşte până-i curg
lacrimile. Zilele trecute, după ce-a citit scrisorile aruncate de Sabina pe
covor, scrisorile fostei lui soții, a avut un vis cu o pasăre albă, cu o
creastă ridicată, orbitoare, care îl urmărea. El încerca să intre în
apartament, dar nu mai găsea cheile. Apoi pasărea i s-a urcat în spate și i-a
spus că o sufocă viața asta.
Sunt o grămadă de documentare despre sinucidere, dar el nu se mai poate uita la ele, pentru că în habitatul lui nu mai merge televizorul. De ceva timp, nu mai poate urmări decât viața păsărilor de porțelan, așezate pe rafturile bibliotecii de fosta lui soție, cu mult timp în urmă. Ne gândim serios să-i montăm o cameră de filmat în ceafă. Adesea își spune că a fost vina lui. Pe noi, tarsierii, asta ne bucură foarte mult. Noi i-am învățat pe oameni că, dacă își recunosc vina, o să fie lăsați în pace de prădători. Nu e adevărat.
Sunt o grămadă de documentare despre sinucidere, dar el nu se mai poate uita la ele, pentru că în habitatul lui nu mai merge televizorul. De ceva timp, nu mai poate urmări decât viața păsărilor de porțelan, așezate pe rafturile bibliotecii de fosta lui soție, cu mult timp în urmă. Ne gândim serios să-i montăm o cameră de filmat în ceafă. Adesea își spune că a fost vina lui. Pe noi, tarsierii, asta ne bucură foarte mult. Noi i-am învățat pe oameni că, dacă își recunosc vina, o să fie lăsați în pace de prădători. Nu e adevărat.
După
felul în care se ridică de pe canapea, ne dăm seama că nu ştie unde se află. Nu
recunoaşte sufrageria. Dar îşi revine repede când aude televizorul din camera Sabinei.
E încă aprins, se aud niște țipete înăbușite. Sau poate sunt lacrimi? Iar
bâzâie fata asta după maică-sa?
Tata
mormăie, îndreptându-se spre dormitorul ei.
Ar
trebui să trimitem după el pinguinii, dar o altă regulă a naturii, adică a unei
grădini zoologice sau a unui adăpost pentru animale, este să nu intervii.
(O proză, una dintre cele mai scurte, din volumul „Cine locuiește la subsol”, Paralela 45, 2018)
Comments
Post a Comment