Skip to main content

VII. "Ai fost mereu a doua. E asta o tragedie?" (Ezra Pound)


*

De ce să fie. Ai vrut pasiune,
frumusețea lui a venit la timp.

Oare e bine să zâmbesc acum?
Oare e bine să par indiferentă?

Frumusețea te convinge
că poți fi curajos. A fost o perioadă când
– după ce am oprit totul
pentru a patra sau a cincea oară –
i-am scris sute de mailuri.

Dar dacă vrei neapărat răspunsuri şi explicații,
apelează la psihoterapie.
De asemenea, dacă într-o noapte
ți-ai înțepat coapsele şi brațele cu atenție şi
cu un ac de siguranță
– ce flori delicate de liliac s-au umflat a doua zi!

Nu a fost o şedință de psihoterapie în care să nu
vorbesc despre el. În care să nu aflu că sufăr
de complexe pe care nu eu le-am stabilit.
45 de minute nu ajung până
o să continuăm data viitoare.
Atunci de ce să mă mai împotrivesc.

Am ajuns destul de repede pe canapea.
Oare ar vrea să mă învelească?
Să-şi vadă de treabă şi eu
să stau aşa nemişcată.
Doar să aibă grijă să nu se apropie
de mine
Ei
să nu-mi rânjească în față, aşteptând
să cedez.

Când lumina e aprinsă, şoarecele
aleargă pe rotiță ca să deschidă trapa de unde
alunecă mâncarea. Dacă se aprinde lumina,
ştie că asta înseamnă mâncare.
Lumină – mâncare. Lumină. Mâncare.
Stimul. Răspuns. Întăritor.
A învățat un nou comportament.

„Aveți nevoie de cineva să aibă grijă de dumneavoastră”,
mi-a spus ca şi cum ar fi ceva normal. Cred că atunci
am început să am încredere în ea.
M-a întrebat dacă vreau să-mi fac rău,
i-am simțit vocea îngrijorată şi am spus
Nu.
Am învățat un nou comportament.

După un timp i-am spus că mă simt mai bine.
Şi că o să plec acasă. Psihoterapeuta
mi-a spus că sunt în căutarea
propriului discurs. Şi că aşteaptă s-o sun,
să stabilim ultima şedință. Am simțit
că vrea să ne luăm la revedere.
Limbajul dezintegrează.
(Oare e bine să zâmbesc acum.
Oare e bine să par indiferentă.)
N-am mai sunat-o niciodată.
Lui nu i-am mai scris.
Propria frumusețe eliberează.

În fiecare noapte, treci pe lângă mine
şi nu mă recunoşti.
(Oare e bine să zâmbesc acum.
Oare e bine să par indiferentă. )
Uneori eşti cu soția de mână,
alteori te apropii de mine, mă săruți, apoi
îmi rânjeşti în față şi dispari.
Şi eu iar nu pot lăsa lucrurile aşa.



**

Dacă nu poți să adormi ascultă ploaia
– O să continuăm data viitoare –
cu o cană cu lapte pe genunchi.

Am visat de curând că mă ducea cu maşina
– în mod curios, creierul meu
îi atribuie noi calități –
la o cabană. Mă întrebam de ce m-a mai adus
până aici, dacă e şi soția lui prezentă.
Am plecat singură la plimbare.

Liniştea străluceşte pe fața mea
ca pe acoperişurile garajelor ude.
Dispariția unui membru 
împinge în celălalt toată puterea:
mintea mea e mai clară.

Frumusețea pune în mişcare, pe căi naturale,
energia personală. Şi ce e mai natural decât
tăcerea.

Îmi mângâi coapsele
– pielea mea fină, îți aminteşti?
să mă asigur că sunt unde trebuie.
În fața ferestrei. În camera mea. Acasă.

Propria frumusețe eliberează.




(Din volumul de poezie "Frumusețea bărbatului căsătorit", Editura Vinea, 2009)

Comments

Popular posts from this blog

Jurnal de păsărar începător în vremea pandemiei (II)

28 aprilie 2020 O dimineață minunată. După ce am văzut iar coțofana pe îndelete în copac, am coborât binoclul spre o tufă de trandafiri și am văzut o vrabie frumușică și o pasăre subțirică și delicată - am descoperit apoi că era o privighetoare de zăvoi. A fost minunat. M-am emoționat incredibil de tare. Vrabia ciripea întruna, privighetoarea mai pleca, se mai întorcea. Ce vrabie grasană, mi-am spus, dar pe urmă am aflat că era un mascul. Poza de pe Wiki e leită cu ce am văzut eu în realitate. Roșcat la tâmple și pe spate. Și sunetele pe care le scotea sunt cele de pe Wikipedia. Privighetoarea era cafenie și mai micuță, nu ciripea. Am avut un mare noroc să le văd, coborâseră pe tufă să mănânce mugurii. La câteva gheruțe depărtare de ele erau niște firimituri de pâine. (Am aflat și eu că nu e bine să dai pâine păsărilor, că e indicat să le dai semințe sau altele, o să le pun și eu fulgi de ovăz pe pervaz. Poate o să ne împrietenim.) În special vrabia, adică vrăbioiul, ciugulea înt

Întâlniri noi și vechi

Botgros (Coccothraustes coccothraustes) Până astăzi, pe lista cu păsări-pe-care-nu-le-am-văzut-încă se afla și botgrosul.  Am ieșit câteva minute pe balcon, cu aparatul. Forfotă mare de pițigoi, un du-te-vino din copaci la semințele de pe pervaz, și cateva coțofene curioase. Nu am mai făcut poze. Am intrat în bucătărie, să-mi iau cafeaua, poate, când văd pe geam o pasăre mică, dar mai mare decât un pițigoi, aterizând într-un copac. Ridic aparatul, mă uit prin el și prin geam și... El să fie oare? Dau fuga în balcon. Da, da, da! Un botgros. Nu l-am mai văzut până acum. Nici în comunitatea noastră de păsări din jurul blocului, nici în alte părți.  Era departe, așa că pozele nu sunt chiar reușite, deși zoom la maxim. Botgrosul face parte din familia Fringillidae, alături de cinteză, scatiu, sticlete și altele. Numele, bineînțeles, îi vine de la ciocul foarte gros, bun să spargă semințe și sâmburi tari. După ce și-a luat zborul, l-am căutat repede prin aparat, dar am dat de o cinteză: Și,

Despre calitățile unui scriitor bun

Jeff VanderMeer, scriitor american, e unul dintre favoriții mei, m ă încântă imaginația și stilul lui poetic (descrierile din „Annihilation” sunt superbe).  I-am citit "Veniss Underground" (proze scurte legate între ele, Editura Tritonic, 2006, trad. de Mircea Pricăjan), trilogia Southern Reach (adică ”Annihilation”, ”Authority” și ”Acceptance”,  Farrar Straus and Giroux, 2014 ), ”Borne” (MCD, 2017), ”The strange bird: a Borne story” (MCD, 2017) și tocmai am terminat ”Booklife:  Strategies and Survival Tips for the 21st-Century Writer”  (nonficțiune, Tachyon Publications, 2009).  Îi urmăresc pe Twitter postările și pozele cu ratoni, oposumi, păsări și insecte din jurul casei, unde a lăsat vegetația să crească în voie, pentru binele animalelor care locuiesc acolo, plantează pomi și plante, nu folosește pesticide - face niște lucruri care mi se par impresionante, minunate, de admirat. ”Booklife” e o carte utilă, care cred că ar fi bine primită de publicul din România, pentru că