Skip to main content

Păsări și alte bucurii

Am mai făcut poze la geam, dar nu prea multe, zilele au fost foarte calde, iar pițigoii au venit tot mai rar, ba chiar deloc azi, sâmbătă, când scriu aici. Și mă bucur, așa și trebuie să fie. Eu am vrut să-i ajut în zilele friguroase. Când se hotărăște primăvara să vină de tot, n-o să le mai pun deloc, cum este recomandat. Vor avea insecte, vor găsi suficientă hrană pe placul lor prin copaci.
Chestia e că le făcusem provizii de semințe, dar nu-i nimic, o să apelez la ele dacă se întorc zilele friguroase.

Am mai făcut, însă, poze din balcon sau în timpul drumurilor prin oraș.


Doi pescăruși cu picioare galbene, o coțofană și luna de după-amiază:


 

O coțofană pe paratrăsnet:



Cei doi pescăruși cu picioare galbene:



Un guguștiuc din cartier:


Erau vreo patru guguștiuci în ziua în care am făcut pozele, câte unul într-un copac. Când își lua unul zborul, îl urma și un altul, se plimbau prin aer, apoi unul se întorcea la copacul lui, altul țâșnea și îl însoțea pe celălalt în aer. M-am gândit că or fi început vreun ritual de curtare.

Guguștiuc în zbor:



O stăncuță bând apă (zăpadă topită) dintr-un jgheab; lua apă în cioc și își dădea capul pe spate ca să înghită, cum fac păsările în general:

Patru stăncuțe în vârful unei biserici:


Apusul de la balcon:



Și încă o bucurie: prima recenzie a volumului de proză scurtă "Sirina și alți monștri din Saad" (Casa de pariuri literare, 2021), scrisă de Cosmin Perța pentru pressone.ro.

Câteva fragmente:

Povestea este plasată în anul 2055, după ce o pandemie a decimat umanitatea și echipe de criptozoologi clonează specii de mult extincte și încearcă să domesticească o serie de creaturi supranaturale, toate din imaginarul popular autohton, pentru a repopula planeta. 
Miza volumului este, ca și în cazul cărții precedente a autoarei, reliefarea dinamicii relațiilor interumane. Iar lucrul acesta îi reușește cu brio. Povestea apelează, de fapt, la o tehnică din jocurile video, în care oricine intră într-un joc își creează un avatar, după propriul plac. Personajele sunt în sine niște avataruri, iar realitatea fantastică în care ele se manifestă este doar un VR complex. În spatele tuturor poveștilor se ghicesc sensibilități crude. Monștrii Dianei Geacăr sunt reprezentativi și înspăimântători nu prin trăsăturile lor fizice, exterioare, ci prin ceea ce zace în interiorul lor, prin spaime, cruzimi, naivități, erori de judecată, lipsă de opțiuni, blazare. Mai direct spus, monștrii aceștia sunt doar niște reprezentări grafice a monștrilor și a sălbăticiunilor din fiecare dintre noi.

Dincolo de carnația personajelor, de remarcat crescendoul subtil al întregii cărți, bucata mea preferată este Prințesa din turn, o povestire de forță, care descrie în 25 de pagini, în sens invers, o întreagă istorie a unei familii, cu bune și rele, într-o manieră care îți taie respirația.

M-am bucurat foarte mult că i-a plăcut proza „Prințesa din Turn”, pentru ea aveam cele mai multe emoții, am lucrat-o atât de mult, că mi se părea că a devenit ceva mult prea criptic. Ceva de care greu te apropii. În fine, mi-a fost teamă că am lucrat-o până când am stricat-o.

Cartea, așa cum semnalează și Cosmin la finalul recenziei și am mai spus și eu de câteva ori (pe Facebook, dar și aici, pe blog), nu este pentru copii, în niciun caz. Se adresează publicului adult.



Și o altă bucurie azi, duminică:
Alina Purcaru a scris în sinteza ei veselă și despre "Sirina". Decupez câteva fragmente:
Așa că am citit absorbită (inclusiv la micul dejun) aventuri într-o lume populată de iele, samca și căpcăuni, un volum de proze scurte care comunică între ele, fie prin personajele care le cutreieră, fie prin atmosferă. Iar atmosfera este una de soare negru, ca după un dezastru, dar cu umor rezistent. Peisajele descrise amintesc de lumea noastră, care a fost o dată și s-a autodistrus, fiind, în plus, măcinată de o epidemie necruțătoare. În acest viitor în care se încearcă, totuși, tehnici de supraviețuire, sunt invocați monștri și treziți neanderthalieni care să păzească lumea și să-i crească, prin rezistența lor, imunitatea.
Sirina nu e atât despre ce se întâmplă în povestiri – cele mai multe lucruri apar în dinamica dintre niște adolescente naive, care amintesc de comportamente și stiluri ale anilor 90, sau în cea a unor cupluri tinere, cu copil și refugii secrete. E mai mult despre o atmosferă unitară și foarte omogen redată, o existență incertă și hibridă, în care pur și simplu te poți trezi prins, ca într-o realitate foarte plauzibilă, de sine stătătoare.

Citiți aici ce a mai scris Alina despre "Sirina și alți monștri din Saad" și nu numai.

Să vă povestesc un pic acum: am început să scriu cartea în anul 2018, cu mai multe idei în cap, una dintre ele fiind asta: cum ar fi dacă oamenii s-ar trezi în viitor amenințați de boli considerate acum eradicate? Întrebarea e mai lungă,dar mi-e că dau și spoilere dacă o scriu pe toată.

Ei, și ce să vezi, apoi a venit realitatea cu pandemia în 2020 și-a zis Haha, uite aici ficțiune, nimeni nu face ficțiune mai bine decât mine. M-a șocat asemănarea dintre realitate și ce-mi imaginasem eu și, totodată, mi-a părut rău că nu terminasem cartea până atunci, că nu o publicasem deja. Scriu lent, lucrez foarte mult ce scriu.
Dar în perioada de izolare m-am apucat să lucrez iar prozele, să le aranjez, completez, ajustez, pentru ca lumea din "Sirina și alți monștri din Saad" să fie credibilă, acum știam și eu cum e să trăiești în pandemie.
De exemplu, cum a remarcat și Alina, am adăugat detalii precum "distanțare socială" și "declarație pe proprie răspundere". Un alt exemplu: am adăugat fragmente despre vulturii americani (care sunt de fapt acvile, dar așa știu că li se spune) la care mă uitam în perioada de izolare pe explore.org. Cu ei a și început pasiunea mea pentru birdwatching.
Dar "Sirina și alți monștri din Saad" nu a fost scrisă în timpul pandemiei.

Comments

Popular posts from this blog

Jurnal de păsărar începător în vremea pandemiei (II)

28 aprilie 2020 O dimineață minunată. După ce am văzut iar coțofana pe îndelete în copac, am coborât binoclul spre o tufă de trandafiri și am văzut o vrabie frumușică și o pasăre subțirică și delicată - am descoperit apoi că era o privighetoare de zăvoi. A fost minunat. M-am emoționat incredibil de tare. Vrabia ciripea întruna, privighetoarea mai pleca, se mai întorcea. Ce vrabie grasană, mi-am spus, dar pe urmă am aflat că era un mascul. Poza de pe Wiki e leită cu ce am văzut eu în realitate. Roșcat la tâmple și pe spate. Și sunetele pe care le scotea sunt cele de pe Wikipedia. Privighetoarea era cafenie și mai micuță, nu ciripea. Am avut un mare noroc să le văd, coborâseră pe tufă să mănânce mugurii. La câteva gheruțe depărtare de ele erau niște firimituri de pâine. (Am aflat și eu că nu e bine să dai pâine păsărilor, că e indicat să le dai semințe sau altele, o să le pun și eu fulgi de ovăz pe pervaz. Poate o să ne împrietenim.) În special vrabia, adică vrăbioiul, ciugulea înt

Întâlniri noi și vechi

Botgros (Coccothraustes coccothraustes) Până astăzi, pe lista cu păsări-pe-care-nu-le-am-văzut-încă se afla și botgrosul.  Am ieșit câteva minute pe balcon, cu aparatul. Forfotă mare de pițigoi, un du-te-vino din copaci la semințele de pe pervaz, și cateva coțofene curioase. Nu am mai făcut poze. Am intrat în bucătărie, să-mi iau cafeaua, poate, când văd pe geam o pasăre mică, dar mai mare decât un pițigoi, aterizând într-un copac. Ridic aparatul, mă uit prin el și prin geam și... El să fie oare? Dau fuga în balcon. Da, da, da! Un botgros. Nu l-am mai văzut până acum. Nici în comunitatea noastră de păsări din jurul blocului, nici în alte părți.  Era departe, așa că pozele nu sunt chiar reușite, deși zoom la maxim. Botgrosul face parte din familia Fringillidae, alături de cinteză, scatiu, sticlete și altele. Numele, bineînțeles, îi vine de la ciocul foarte gros, bun să spargă semințe și sâmburi tari. După ce și-a luat zborul, l-am căutat repede prin aparat, dar am dat de o cinteză: Și,

Despre calitățile unui scriitor bun

Jeff VanderMeer, scriitor american, e unul dintre favoriții mei, m ă încântă imaginația și stilul lui poetic (descrierile din „Annihilation” sunt superbe).  I-am citit "Veniss Underground" (proze scurte legate între ele, Editura Tritonic, 2006, trad. de Mircea Pricăjan), trilogia Southern Reach (adică ”Annihilation”, ”Authority” și ”Acceptance”,  Farrar Straus and Giroux, 2014 ), ”Borne” (MCD, 2017), ”The strange bird: a Borne story” (MCD, 2017) și tocmai am terminat ”Booklife:  Strategies and Survival Tips for the 21st-Century Writer”  (nonficțiune, Tachyon Publications, 2009).  Îi urmăresc pe Twitter postările și pozele cu ratoni, oposumi, păsări și insecte din jurul casei, unde a lăsat vegetația să crească în voie, pentru binele animalelor care locuiesc acolo, plantează pomi și plante, nu folosește pesticide - face niște lucruri care mi se par impresionante, minunate, de admirat. ”Booklife” e o carte utilă, care cred că ar fi bine primită de publicul din România, pentru că