Skip to main content

Noutăți


Am adunat câteva chestii aici, din ce-am reușit să fac în perioada asta, poate aveți chef să vă uitați la clipuri, că timp e destul.


            

Mai întâi, la invitația lui Răzvan Țupa, am recomandat și eu o super carte. Transcriu mai jos ce am zis  - sau am uitat să zic - despre ea:
 
„Aș vrea să vă recomand cartea aceasta, Cum încărunțește o blondă, de Adriana Bittel, apărută în 2015 la Editura Humanitas. Este o antologie de proză scurtă pe care eu o ador. Sunt proze scurte scrise cu multă luciditate, umor, ironie și autoironie, despre oameni simpli, oameni obișnuiți, cu viețile lor obișnuite, în care uneori se strecoară și un element de fantastic, care mie mi-a plăcut foarte mult. Viețile unor personaje se desfășoară acum câteva zeci de ani, și aceste proze au un parfum de epocă apusă pe care numai în prozele lui Alice Munro l-am mai simțit, așa cum doar acolo am mai găsit astfel de portrete de oameni firești. Și chiar asta mi-am spus când am început să citesc Cum încărunțește o blondă: iată, Adriana Bittel este Alice Munro a literaturii române. 
Tocmai pentru că e vorba despre oameni în ea, m-am gândit că această carte e potrivită acum, în perioada asta în care trebuie să stăm cât mai izolați. Avem nevoie acum să ne aducem aminte că suntem oameni, să empatizăm cu aceste personaje pentru a ne exersa mușchiul empatiei. E foarte important.”

Clipul poate fi urmărit pe Mediafax.






Sunt vremuri în care oamenii de toate vârstele au nevoie de povești. Editura Polirom a invitat câțiva autori români să citească din cartea proprie și din cea a unui autor străin, din colecția Polirom Junior.
Mulțumesc mult, Ionela Mihai și Claudia Fitcoschi! 
Pentru misiunea asta, pe care am acceptat-o cu mare bucurie, am avut-o ca follower pe Tobe, zisă și Tobița. Am citit un fragment din "Ce văd dragonii", romanul meu pentru copii care a obținut mențiunea specială a juriului la Concursul de manuscrise Polirom Junior, ediția 2018, și am mai și vorbit un pic.
Oana Doboși-Potcoavă și Raluca Selejan (Librăria „La două bufniţe"), care au fost în juriu, au spus așa despre carte:

„Romanul Dianei Geacăr, Ce văd dragonii, ne-a captivat pe amîndouă încă de la primele pagini, ne povesteam una celeilalte aproape în fiecare zi despre ţinutul în care lumea poveștilor atît de îndrăgite de noi și cea a jocurilor pe calculator se contopesc în aventuri fantastice. Ne-a plăcut pentru povestea actuală care își va purta cititorii juniori într-o aventură cu troli, dragoni, porci-spinoși, pești vorbitori și patru statui cărora li se mai spune și Spaime. Romanul Dianei Geacăr și-a găsit locul în colecţia Junior, o colecţie dedicată copiilor și adolescenţilor care cred în puterea imaginaţiei și cărora le place să citească poveștile cu creionul în mînă.”


Îmi pare rău că am uitat să zic - și nici Tobița nu mi-a amintit - că romanul are niște ilustrații foarte frumoase, că sunt făcute de Radu Răileanu, și că-mi plac mult, mult de tot.

"Ce văd dragonii" poate fi achiziţionată de pe site-ul Editurii Polirom.

Clipul cu lectura îl găsiți pe Youtube și pe citestema.ro.



 


Vineri, 27 martie, la ora 12, începe Maratonul de poezie online, pus la cale de Sorina Rîndașu, Antonia Mihăilescu, Toni Chira și Savu Popa.
Citesc și eu din "Frumusețea bărbatului căsătorit" (Vinea,  2009) și "Dar noi suntem oameni obișnuiți" (Cartea Românească, 2017). Cineva, nu spun cine, mi-a făcut lectura mai interesantă. 

Iar sâmbătă, 28 martie, ora 11 este oră de poveste la Hambarul cu Carte.
Veniți pe pagina lor să ascultați câteva fragmente din „Scoțidușii liberi”, de Terry Pratchett, un scriitor pe care îl ador. :) 


În încheiere, vă recomand o minunăție de site educativ, explore.org, unde puteți urmări tot felul de animale din zone diferite ale lumii, camerele transmit live. Eu nu mă mai satur de niște vulturi americani, sunt superbi.




Unul dintre vulturi ne-a fost și material didactic. I l-am arătat și lui Filip, care m-a întrebat cum poate să-și facă un vultur cuib și i-am povestit despre cum își construiesc păsările cuib cu ciocul.

Site-ul are și o secțiune de documentare, e chiar foarte frumos și are un efect super relaxant în perioada asta ruptă și de realitate, și de ficțiune.
Stați acasă, citiți cât mai mult și priviți animalele. :)

Comments

Popular posts from this blog

Jurnal de păsărar începător în vremea pandemiei (II)

28 aprilie 2020 O dimineață minunată. După ce am văzut iar coțofana pe îndelete în copac, am coborât binoclul spre o tufă de trandafiri și am văzut o vrabie frumușică și o pasăre subțirică și delicată - am descoperit apoi că era o privighetoare de zăvoi. A fost minunat. M-am emoționat incredibil de tare. Vrabia ciripea întruna, privighetoarea mai pleca, se mai întorcea. Ce vrabie grasană, mi-am spus, dar pe urmă am aflat că era un mascul. Poza de pe Wiki e leită cu ce am văzut eu în realitate. Roșcat la tâmple și pe spate. Și sunetele pe care le scotea sunt cele de pe Wikipedia. Privighetoarea era cafenie și mai micuță, nu ciripea. Am avut un mare noroc să le văd, coborâseră pe tufă să mănânce mugurii. La câteva gheruțe depărtare de ele erau niște firimituri de pâine. (Am aflat și eu că nu e bine să dai pâine păsărilor, că e indicat să le dai semințe sau altele, o să le pun și eu fulgi de ovăz pe pervaz. Poate o să ne împrietenim.) În special vrabia, adică vrăbioiul, ciugulea înt

Întâlniri noi și vechi

Botgros (Coccothraustes coccothraustes) Până astăzi, pe lista cu păsări-pe-care-nu-le-am-văzut-încă se afla și botgrosul.  Am ieșit câteva minute pe balcon, cu aparatul. Forfotă mare de pițigoi, un du-te-vino din copaci la semințele de pe pervaz, și cateva coțofene curioase. Nu am mai făcut poze. Am intrat în bucătărie, să-mi iau cafeaua, poate, când văd pe geam o pasăre mică, dar mai mare decât un pițigoi, aterizând într-un copac. Ridic aparatul, mă uit prin el și prin geam și... El să fie oare? Dau fuga în balcon. Da, da, da! Un botgros. Nu l-am mai văzut până acum. Nici în comunitatea noastră de păsări din jurul blocului, nici în alte părți.  Era departe, așa că pozele nu sunt chiar reușite, deși zoom la maxim. Botgrosul face parte din familia Fringillidae, alături de cinteză, scatiu, sticlete și altele. Numele, bineînțeles, îi vine de la ciocul foarte gros, bun să spargă semințe și sâmburi tari. După ce și-a luat zborul, l-am căutat repede prin aparat, dar am dat de o cinteză: Și,

Despre calitățile unui scriitor bun

Jeff VanderMeer, scriitor american, e unul dintre favoriții mei, m ă încântă imaginația și stilul lui poetic (descrierile din „Annihilation” sunt superbe).  I-am citit "Veniss Underground" (proze scurte legate între ele, Editura Tritonic, 2006, trad. de Mircea Pricăjan), trilogia Southern Reach (adică ”Annihilation”, ”Authority” și ”Acceptance”,  Farrar Straus and Giroux, 2014 ), ”Borne” (MCD, 2017), ”The strange bird: a Borne story” (MCD, 2017) și tocmai am terminat ”Booklife:  Strategies and Survival Tips for the 21st-Century Writer”  (nonficțiune, Tachyon Publications, 2009).  Îi urmăresc pe Twitter postările și pozele cu ratoni, oposumi, păsări și insecte din jurul casei, unde a lăsat vegetația să crească în voie, pentru binele animalelor care locuiesc acolo, plantează pomi și plante, nu folosește pesticide - face niște lucruri care mi se par impresionante, minunate, de admirat. ”Booklife” e o carte utilă, care cred că ar fi bine primită de publicul din România, pentru că