Skip to main content

Un amestec de semințe




Hello, humans! E tot mai greu să-ți păstrezi echilibrul în lumea asta, dar ia să învățăm de la păsări. 

Aici, o ciocănitoare de grădină, mascul. Îl recunoașteți după pata roșie de pe cap.

Tot masculul

Perechea de ciocănitori de grădină

Sunt niște ciocănitori pe care le văd des în comunitatea noastră de păsări din jurul blocului, le-am văzut și juvenilii astă-vară, i-am și pozat. Nu i-am mai văzut de atunci pe ei, doar pe părinți, și numai câte unul, niciodată, pana atunci, împreună. Și mai mult îi aud, am învățat să le recunosc sunetele.

Pozele sunt de la sfârșitul lunii octombrie.




Ciocănitoare de grădină, femelă (ea nu are pată roșie)

Tot femela

Duminică, 1 noiembrie,am avut o super bucurie când am intrat în bucătărie. Era o zi mohorâtă. Am văzut că Tobe, pisica noastră cea mică, stă la geam, nu înțelegeam de ce, dar nici nu mi-am bătut capul pe moment. Apoi, curioasă, m-am apropiat. Veniseră pițigoii la semințe! M-am tot gândit în ultima vreme cum să le fac o hrănitoare, nu am găsit nicio soluție, le-am pus pur și simplu semințe pe pervaz. Un amestec de semințe decojite și crude. Se poate să fie și cu coajă, bineînțeles, dar eu așa așa găsit când am căutat. Din păcate, pițigoiul cu care am dat nas în nas - prin geam, adică - a zburat când a văzut capul de uriaș. Nu i-am mai văzut de atunci la semințe,dar sper să mai vină. Deocamdată cred că mai găsesc de mâncare prin copaci.
A, bineînțeles că nu am nicio poză cu pițigoiul la semințe, pur și simplu m-am bucurat de moment.

Tot în ziua aia mi-a venit o super idee - zic eu, na - de hrănitoare pentru pițigoi. Am luat scărfârlia dovleacului făcut felinar de băieți de Halloween, adică acesta:

Am scobit-o cu o lingură, am uns bine cu unt de arahide (am citit mai demult că le place; și untura), apoi am presărat semințele. 


Nu au venit la ea încă, dar îi aștept - mai după colț așa, să nu se mai sperie de mine.

Și o poză cu o cioară de semănătură, făcută cu multe luni în urmă, când mi-am zis că o să fie perfectă de Halloween:




Din păcate, nu mai am așa mult timp pentru birdwatching, uneori mă trezesc că s-a făcut deja seară, așa că nu-mi mai rămâne să pozez decât apusul:





Sau munții ninși din depărtare:



Ce-am mai citit frumos:




Cred că de mai bine de-o lună mă lupt cu acest cărțoi. L-am dat ieri gata, mi-a plăcut mult.
În concluzie, parafrazând o vorbă celebră: We know nothing, Jon Snow.
Sau foarte puțin. 

Niște fragmente din capitolul despre disparițiile unor specii (de hominizi, de animale, de păsări etc) de-a lungul timpului:

"Se naște întrebarea dacă disparițiile din epoca de piatră și cele din vremuri mai recente sunt în realitate o parte a unui unic mare eveniment de dispariție - mai exact, dacă oamenii sunt prin natura lor aducători de moarte pentru alte ființe vii. Cu tristețe trebuie să recunoaștem că, după toate probabilitățile, așa suntem."

"Vă spun toate acestea pentru a sublinia că, dacă ați dori să proiectați un singur organism care să aibă grijă de formele de viață din cosmosul nostru singuratic, să monitorizeze unde se plasează acesta și să mențină o statistică a locurilor pe unde a trecut, nu ați alege pentru această sarcină ființele umane.
Dar iată un lucru extrem de izbitor: noi suntem cei aleși de mâna sorții, a providenței sau oricum altfel ați dori să-i spuneți. Din câte știm noi, suntem cea mai bună opțiune. Și s-ar putea să fim și unica. Este demoralizant să ne gândim că noi am putea reprezenta concomitent suprema realizare a universului viu și cel mai înfiorător coșmar al său."

("Despre toate, pe scurt. De la Big Bang la ADN", Bill Bryson, trad. Elena Neculcea, Polirom,  2015)

Ce-am mai văzut:



Am văzut cu mare poftă "The haunting of Bly Manor", bazat pe nuvela "The turn of the screw"/"O coardă prea întinsă" a lui Henry James.
Nu e capodoperă ca "The haunting of Hill House" (bazat pe romanul lui Shirley Jackson), dar e "perfectly splendid". 

Amândouă sunt pe Netflix.Iar despre Hill House am mai scris pe blog: aici despre carte și aici despre serial. Cred că a fost a doua oară când am văzut mai întâi serialul și am citit apoi cartea. Mi s-a mai întâmplat așa la Sharp Objects.
De multe ori mă gândesc la serialele astea ca la cele mai frumoase din lume: Penny Dreadful (prima poveste, de 3 sezoane, cu Eva Green, nu City of Angels), The Haunting of Hill House și Sharp Objects.

Acum mă uit la Lovecraft Country, serial bazat pe romanul lui Matt Ruff. E plăcut, dar nu-i grozav, și s-a dus departe rău de carte, care mi-a plăcut, au renunțat la unele părți care mi se păreau foarte puternice și ingenioase.



Și super bucuria de azi:

Am văzut trei stoluri trecând dimineața pe deasupra orașului, păreau să facă „ga gaaa”. La primul stol, mi-am amintit că auzisem sunetele astea si în seara trecută, când ieșisem cu Happy afară, cred că s-au odihnit pe undeva pe aproape. 
Pe urmă am ajuns în centru și am văzut trecând un stol, nu știu dacă același, dar păsările erau la fel. Am apucat să fac doar o poză.


Pe urmă am văzut alte două stoluri, erau chiar imense, și cred că, de fapt, erau bucăți din același stol, pentru că au trecut unul după celălalt. A fost emoționant - să le văd zburând așa ordonate, să le aud sunetele, să-mi imaginez ce drum lung au făcut până aici. A fost foarte emoționant.









Și am aflat că e vorba de gârlița mare, o specie de gâscă, și că vine tocmai din tundra siberiană ca să ierneze în țările din Europa. Mai multe informații despre ea, aici.

A fost chiar minunat momentul, o bucurie, hrănitoare pentru creier.

Comments

Popular posts from this blog

Jurnal de păsărar începător în vremea pandemiei (II)

28 aprilie 2020 O dimineață minunată. După ce am văzut iar coțofana pe îndelete în copac, am coborât binoclul spre o tufă de trandafiri și am văzut o vrabie frumușică și o pasăre subțirică și delicată - am descoperit apoi că era o privighetoare de zăvoi. A fost minunat. M-am emoționat incredibil de tare. Vrabia ciripea întruna, privighetoarea mai pleca, se mai întorcea. Ce vrabie grasană, mi-am spus, dar pe urmă am aflat că era un mascul. Poza de pe Wiki e leită cu ce am văzut eu în realitate. Roșcat la tâmple și pe spate. Și sunetele pe care le scotea sunt cele de pe Wikipedia. Privighetoarea era cafenie și mai micuță, nu ciripea. Am avut un mare noroc să le văd, coborâseră pe tufă să mănânce mugurii. La câteva gheruțe depărtare de ele erau niște firimituri de pâine. (Am aflat și eu că nu e bine să dai pâine păsărilor, că e indicat să le dai semințe sau altele, o să le pun și eu fulgi de ovăz pe pervaz. Poate o să ne împrietenim.) În special vrabia, adică vrăbioiul, ciugulea înt

Întâlniri noi și vechi

Botgros (Coccothraustes coccothraustes) Până astăzi, pe lista cu păsări-pe-care-nu-le-am-văzut-încă se afla și botgrosul.  Am ieșit câteva minute pe balcon, cu aparatul. Forfotă mare de pițigoi, un du-te-vino din copaci la semințele de pe pervaz, și cateva coțofene curioase. Nu am mai făcut poze. Am intrat în bucătărie, să-mi iau cafeaua, poate, când văd pe geam o pasăre mică, dar mai mare decât un pițigoi, aterizând într-un copac. Ridic aparatul, mă uit prin el și prin geam și... El să fie oare? Dau fuga în balcon. Da, da, da! Un botgros. Nu l-am mai văzut până acum. Nici în comunitatea noastră de păsări din jurul blocului, nici în alte părți.  Era departe, așa că pozele nu sunt chiar reușite, deși zoom la maxim. Botgrosul face parte din familia Fringillidae, alături de cinteză, scatiu, sticlete și altele. Numele, bineînțeles, îi vine de la ciocul foarte gros, bun să spargă semințe și sâmburi tari. După ce și-a luat zborul, l-am căutat repede prin aparat, dar am dat de o cinteză: Și,

Despre calitățile unui scriitor bun

Jeff VanderMeer, scriitor american, e unul dintre favoriții mei, m ă încântă imaginația și stilul lui poetic (descrierile din „Annihilation” sunt superbe).  I-am citit "Veniss Underground" (proze scurte legate între ele, Editura Tritonic, 2006, trad. de Mircea Pricăjan), trilogia Southern Reach (adică ”Annihilation”, ”Authority” și ”Acceptance”,  Farrar Straus and Giroux, 2014 ), ”Borne” (MCD, 2017), ”The strange bird: a Borne story” (MCD, 2017) și tocmai am terminat ”Booklife:  Strategies and Survival Tips for the 21st-Century Writer”  (nonficțiune, Tachyon Publications, 2009).  Îi urmăresc pe Twitter postările și pozele cu ratoni, oposumi, păsări și insecte din jurul casei, unde a lăsat vegetația să crească în voie, pentru binele animalelor care locuiesc acolo, plantează pomi și plante, nu folosește pesticide - face niște lucruri care mi se par impresionante, minunate, de admirat. ”Booklife” e o carte utilă, care cred că ar fi bine primită de publicul din România, pentru că