Skip to main content

Coțofana, sau încă o lecție despre acceptare

 



Hello, fellow humans! Aici frumoasa doamnă Coțofana, una dintre primele păsări pe care le-am observat în comunitatea noastră și pe care le-am urmărit cu binoclul, înainte să-ncep să le fac poze. Prin martie, aprilie, doar una adultă, puțin spână în jurul ochilor, apoi a mai apărut una, pe urmă a ieșit la joacă o gașcă de juvenili. Îmi plac mult coțofenele, deși am fost câteva zile supărată pe ele, când mi s-a părut - nu știu sigur nici acum - că au furat ouăle sau puii unei perechi de guguștiuci pe care o urmăream zilnic și care mă topea cu giugiuleala ei zilnică. Raportul dintre masa creierului și masa corpului coțofenelor spune că sunt  păsări foarte inteligente, cum cred că sunt, de fapt, toate corvidele (ciori de semănătură, stăncuțe, ciori grive - ce-am văzut eu prin comunitatea noastră, dar mai sunt și altele, de ex. gaițe, corbi, ciori negre).  Își fac unelte (din crenguțe etc), le folosesc, sunt sociabile, vorbărețe (eu le recunosc imediat croncănelile), umblă și în gașcă, comunică și colaborează. Îmi amintesc acum că am citit în „The genius of birds”, de Jennifer Ackerman, despre niște ciori din Noua Zeelandă. Foarte deștepte erau, își făceau unelte și le foloseau pentru a obține hrană (de ex, să spargă coaja nucilor), iar fiecare populație de ciori avea cultura ei. Iar acum mă gândesc la ce descoperiri făcea Jane Goodall prin anii 60, despre cimpanzeii pe care îi studia în Gombe, Tanzania. Cimpanzeul David Greybeard pescuia termite dintr-un mușuroi, folosind un fir lung de iarbă. A fost o descoperire care a revoluționat lumea științifică pe atunci, pentru că omul era considerat singurul făuritor de unelte din lume. Și iată că nu era singurul. Iar antropologul Louis Leakey, care o încurajase și o trimisese pe Jane Goodall să studieze cimpanzeii, i-a răspuns că acum trebuie să definim altfel uneltele și omul, ori acceptăm cimpanzeii ca fiind oameni.

Înapoi la coțofene. Se pare că nu fură obiecte strălucitoare. Am aflat (de aici) că asta e o legendă născută dintr-o piesă de teatru franceză, din secolul al XIX-lea, „La pie voleuse” („Coțofana hoață”), în care un servitor e condamnat la moarte, acuzat de stăpân că i-a furat argintăria, când, de fapt, o coțofană era vinovată de treaba asta.

Câteva dintre pozele pe care le-am făcut coțofenelor din comunitatea noastră de păsări, de câteva luni încoace:




Cel mai mult îmi place să o văd stând calmă undeva sus, uitându-se în jur, parcă observând și analizând. Aici am surprins o coțofană adultă mâncând o viespe. Era după întâmplarea cu guguștiucii (întâmplare care, repet, rămâne un mister, nu știu exact ce a fost, bănuielile mele sunt mult mai multe decât detaliile apucate din realitate; am văzut câteva coțofene într-un copac uscat, croncăneau întruna a chemare, până s-au adunat vreo zece, mari și juvenili, apoi am văzut un guguștiuc în zbor lovindu-se aripă în aripă de alta, de parcă încerca să o îndepărteze, să apere ceva). M-am uitat la coțofana de pe acoperiș în timp ce mânca liniștită, fără să știe de privirea mea, și mi-am spus Ești foarte frumoasă, da. Și, orice s-a întâmplat, pe natură nu poți să stai supărat. 








Mai jos, în unul dintre cei doi copaci uscați, care mi-au adus multă bucurie. Din păcate, au fost tăiați, am suferit atunci și le duc dorul în fiecare zi. Pe crengile lor am observat multe păsări, pe unele poate că nici nu le-aș fi întâlnit dacă nu erau ei (mierlă femelă, pițigoi mare, pițigoi albastru, pițigoi codat, coțofană, guguștiuc, ciocănitoare de grădină).



Și câteva poze cu gașca de juvenili:




Comments

Popular posts from this blog

Jurnal de păsărar începător în vremea pandemiei (II)

28 aprilie 2020 O dimineață minunată. După ce am văzut iar coțofana pe îndelete în copac, am coborât binoclul spre o tufă de trandafiri și am văzut o vrabie frumușică și o pasăre subțirică și delicată - am descoperit apoi că era o privighetoare de zăvoi. A fost minunat. M-am emoționat incredibil de tare. Vrabia ciripea întruna, privighetoarea mai pleca, se mai întorcea. Ce vrabie grasană, mi-am spus, dar pe urmă am aflat că era un mascul. Poza de pe Wiki e leită cu ce am văzut eu în realitate. Roșcat la tâmple și pe spate. Și sunetele pe care le scotea sunt cele de pe Wikipedia. Privighetoarea era cafenie și mai micuță, nu ciripea. Am avut un mare noroc să le văd, coborâseră pe tufă să mănânce mugurii. La câteva gheruțe depărtare de ele erau niște firimituri de pâine. (Am aflat și eu că nu e bine să dai pâine păsărilor, că e indicat să le dai semințe sau altele, o să le pun și eu fulgi de ovăz pe pervaz. Poate o să ne împrietenim.) În special vrabia, adică vrăbioiul, ciugulea înt

Întâlniri noi și vechi

Botgros (Coccothraustes coccothraustes) Până astăzi, pe lista cu păsări-pe-care-nu-le-am-văzut-încă se afla și botgrosul.  Am ieșit câteva minute pe balcon, cu aparatul. Forfotă mare de pițigoi, un du-te-vino din copaci la semințele de pe pervaz, și cateva coțofene curioase. Nu am mai făcut poze. Am intrat în bucătărie, să-mi iau cafeaua, poate, când văd pe geam o pasăre mică, dar mai mare decât un pițigoi, aterizând într-un copac. Ridic aparatul, mă uit prin el și prin geam și... El să fie oare? Dau fuga în balcon. Da, da, da! Un botgros. Nu l-am mai văzut până acum. Nici în comunitatea noastră de păsări din jurul blocului, nici în alte părți.  Era departe, așa că pozele nu sunt chiar reușite, deși zoom la maxim. Botgrosul face parte din familia Fringillidae, alături de cinteză, scatiu, sticlete și altele. Numele, bineînțeles, îi vine de la ciocul foarte gros, bun să spargă semințe și sâmburi tari. După ce și-a luat zborul, l-am căutat repede prin aparat, dar am dat de o cinteză: Și,

Despre calitățile unui scriitor bun

Jeff VanderMeer, scriitor american, e unul dintre favoriții mei, m ă încântă imaginația și stilul lui poetic (descrierile din „Annihilation” sunt superbe).  I-am citit "Veniss Underground" (proze scurte legate între ele, Editura Tritonic, 2006, trad. de Mircea Pricăjan), trilogia Southern Reach (adică ”Annihilation”, ”Authority” și ”Acceptance”,  Farrar Straus and Giroux, 2014 ), ”Borne” (MCD, 2017), ”The strange bird: a Borne story” (MCD, 2017) și tocmai am terminat ”Booklife:  Strategies and Survival Tips for the 21st-Century Writer”  (nonficțiune, Tachyon Publications, 2009).  Îi urmăresc pe Twitter postările și pozele cu ratoni, oposumi, păsări și insecte din jurul casei, unde a lăsat vegetația să crească în voie, pentru binele animalelor care locuiesc acolo, plantează pomi și plante, nu folosește pesticide - face niște lucruri care mi se par impresionante, minunate, de admirat. ”Booklife” e o carte utilă, care cred că ar fi bine primită de publicul din România, pentru că